woensdag 22 april 2015

Onze levensreis van Droom in beginnende uitvoering tot de diagnose Amyotrofische Lateraal Sclerose (ALS)



Inleiding
Wij, Rianne en ik, hebben jarenlang geïnvesteerd in een lang gekoesterde gezamenlijke droom. Deze droom wilden wij gaan realiseren aan Het Anem.
De Gemeenteraad van Olst-Wijhe stemde op 4 november 2014 unaniem voor het gebruik van onze boerderij als activiteiten boerderij.

Aanleiding
Anderhalve maand na deze unanieme instemming werd bij mij de diagnose ALS gesteld. Voorafgaand aan deze diagnose ben ik maandenlang onderzocht in de Isala klinieken in Zwolle én uiteindelijk het Universitair Medisch Centrum te Utrecht.

Op 18 december 2014 werd in het Universitair Medisch Centrum
de diagnose ALS definitief vastgesteld

Dat betekende dat aan onze levensreis, in de vorm van een lang gekoesterde droom, abrupt ten einde kwam.

Algemene opmerkingen over Amyotrofische Lateraal Sclerose
ALS is een dodelijke zenuw- en spierziekte. ALS is één van de meest ernstige- en invaliderende aandoeningen van het zenuwstelsel. Alle spieren in het lichaam sterven systematisch af. Dat komt doordat de motorische zenuwcellen in het ruggenmerg én het onderste deel van de hersenen afsterven.
Genezing is niet mogelijk

Stap voor stap vallen alle spiergroepen uit, totdat ook de ademhalingsspieren niet meer in staat zijn om zuurstof op te nemen en koolzuur uit te ademen. De dood is het gevolg. De diagnose ALS wordt jaarlijks in Nederland bij 500 Nederlanders vastgesteld.

Specifieke opmerkingen over Amyotrofische Lateraal Sclerose in relatie tot mijn persoonlijke medische situatie
Ik kan mijzelf met hulp van de medici niet redden, ALS is niet te genezen. ALS openbaart zich ook bij mij progressief. Met mijn linker arm kan ik zo goed als niets meer, mijn rechterarm verliest snel zijn kracht en de kracht in mijn benen neemt vrijwel dagelijks af.
Ik heb de beschikking over een aangepaste stoel om goed te kunnen zitten. Een scootmobiel en een elektrische rolstoel zorgen ervoor dat ik toch nog mobiel kan zijn in en rond de boerderij.  

Waar ik mij de meeste zorgen over maak is de substantiële afname van mijn uithoudingsvermogen en mijn sterk verminderde longfunctie. Ik ga heel bewust en gedoseerd om met mijn energie. Het praten gaat mij steeds moeilijker af. De verwachting is dat over niet al te lange tijd een beademingsapparaat noodzakelijk is, aanvankelijk alleen in de nachtelijke uren.
Ik prijs me gelukkig een goed ALS team (Revalidatiecentrum De Vogellanden) tot mijn beschikking te hebben. Zij nemen mijn verhaal en klachten zeer serieus en handelen adequaat. Dit team overlegd ook met externe instanties zoals mijn werkgever, wijkverpleging, het WMO, bedrijfsarts en mijn fysiotherapeut in Wijhe.

Wat betekent deze diagnose voor onze gezamenlijke droom?
De droom van de activiteitenboerderij is voorbij. Dat is uiterst pijnlijk en verdrietig.  Maar ook een onwerkelijke tijd van vastleggen van herinneringen en de vele  zaken die de komende periode nog gerealiseerd moeten worden.

Hoe gaan wij verder?

Praktische regel zaken
Zoals jullie zullen begrijpen zijn wij intensief aan het werk om allerlei regel zaken te realiseren. Dan moet je denken aan: uitvaart, wat te doen bij  overlijden, verkopen van de boerderij, op zoek naar een toekomstige zorg- en woonhuis.

Komende periode
Enerzijds in het teken van het verkopen van veel van onze spullen en de verkoop van onze boerderij. Anderzijds het verder regelen van noodzakelijke medische zorg en hulpmiddelen en deelname aan alle mogelijke ALS onderzoeken/trials.

Medisch traject
Direct na de diagnose participeer ik in allerlei ALS onderzoeken. Sinds 1 mei ’15 neem ik deel aan een belangrijk ALS onderzoek waarbij 9 ALS patiënten in Nederland een pomp infuus systeem in het lichaam krijgen en de toegediende eiwit oplossing gaan testen.
De verwachting is dat de eiwit oplossing de progressie van ALS met “30%” kan vertragen.
In deze fase van het onderzoek wordt alleen gekeken naar veiligheid en verdraagbaarheid van het middel bij ALS-patiënten. Het kan zijn dat ik in eerste instantie een placebo middel toegediend krijg!

Hoe gaat het met Rianne en mij?
Qua geestelijke weerbaarheid kunnen Rianne en ik de huidige situatie redelijk hanteren. En wij zijn emotioneel stabiel genoeg om de juiste beslissingen te nemen.

Leven
Ondanks de trieste diagnose en de gevolgen hiervan probeer ik te genieten van het leven. Ik ga af en toe uit eten, lunch zo nu en dan met Rianne, vrienden en oud-collega’s, ben met een kameraad naar Dublin geweest en we hebben net genoten van een fantastische cruise met onze vrienden.
Mijn resterende leven wil ik zo vruchtbaar mogelijk maken. Ik heb altijd een groot verlangen gehad om levensechte contacten te leggen met oprechte wederzijdse ontmoetingen. Ook ik heb mijn vragen over leven en dood en hecht grote waarde aan onverhulde hart-tot-hartrelaties. Ik ben me meer dan ooit bewust van de kostbaarheid van het leven en wil daarom geen tijd verliezen. Ik hoop dat de zon (het leven) en de schaduw (het sterven) elkaar steeds inniger omarmen. De liefde is uiteindelijk sterker dan de dood.

Zorgen
Zorgen zijn er over de snelheid en de mate van progressie van mijn ziekte.
Waar ik mij de meeste zorgen over maak is de toekomstige financiële situatie waar Rianne en Tygo in terecht komen.
Wij moeten met het hart in ons hoofd onze droom los laten

Liefs van Rianne, Tygo en Hanno

Geen opmerkingen:

Een reactie posten